Naša alatka za upravljanje vašim odobrenjima za korišćenje kolačića je trenutno isključena. Iz tog razloga su određene funkcionalnosti koje zahtevaju vašu saglasnost za korišćenje kolačića potencijalno nedostupne.
Devedesete godine dvadesetog veka često se pamte kao vreme svetskog mira i prosperiteta. Pad Sovjetskog Saveza obeležio je kraj Hladnog rata, i široki privredni rast doprinosio je da se uvednu nove forme komunikacije, tehnologije i zabave. Računari su bili sve brži i jeftiniji, a najnoviji izum po imenu „internet“ nezaustavljivo je osvajao svet. Društvo je grabilo napred neverovatnom brzinom. Međutim, Mini se pripremao da pošalje u penziju svoj klasični dizajn, u pripremama za početak čitavog novog doba.
MINI U DEVEDESETIM.
Mini Mark VI (1990).
Početkom devedesetih, ime „Cooper“ je još jednom oživelo za sve Rover Mini modele, delom zahvaljujući izuzetnoj prodaji novih Cooper kompleta za podešavanje, koji su doživeli strahovit uspeh u Japanu i Velikoj Britaniji krajem osamdesetih. Model Mark VI Mini Cooper imao je u sebi motor od 1275 cc sa jednim karburatorom, uljanim hladnjakom, i električnim ventilatorom za hlađenje koji je ispunjavao nove propise o buci. Izrađena je i specijalna edicija verzije za lansiranje, sa dve pruge na haubi naglašene potpisom samog Džona Kupera, kao i sa staklenim krovom za sunce i dve reflektorke.
Mini Cabriolet (1993).
Roverov Mini kabriolet, lansiran 1993, bio je prvi proizveden u fabrici. Imao je veoma kvalitetni meki krov koji se slagao u zadnji deo vozila, i veoma ojačani ram karoserije, koji je dodao još oko 60 kg težini standardnog modela Mini Cooper. Uprkos visokoj ceni automobila od 12.000 britanskih funti, postao je veoma popularan širom Ujedinjenog Kraljevstva.
Mini Mark VII (1996).
Konačna verzija čuvenog klasičnog Minija. Imala je dvostruko ubrizgavanje sa hladnjakom postavljenim napred, instrument tablom preko cele širine, i prvi put od nastanka, vazdušni jastuk na strani vozača. Kraj proizvodnje u oktobru 2000. obeležio je kraj proizvodnje originalnog Minija posle 41 godine.
Evropski automobil veka (1999).
Sa preko 5 miliona klasičnih Minija na drumovima, žiri od 130 međunarodnih automobilskih novinara izglasao je Mini kao „Evropski automobil veka“. Za međunarodnu titulu, Mini se plasirao kao drugi, a ispred njega je bio samo Ford Model T. Tada je već Roverov Mini kupila BMW Grupa, koja se pripremala da lansira novu generaciju voljenog malog automobila za novi milenijum.
IKONE SVOG VREMENA.
Kurt Kobejn.
Plava kosa do ramena. Komotna košulja i pocepane farmerke. Mladalačko lice i umoran poglerd. Kurt Kobejn je jedna od najčuvenijih figura devedesetih, i svakako najvažniji muzičar grandž rok scene koja se pojavila u toj deceniji. Njegova grupa Nirvana – sa bučnim zvukom i stihovima punim teskobe – savršeno je uhvatila osećanje kulture mladih u to vreme i nadahnuće bezbrojh mladih da uzmu gitaru u ruke i osnuju sopstveni bend. I dok je njegovo vreme pod reflektorima bilo kratkog veka, Kobejnovo nasleđe i dalje se oseća danas, makar i zbog puke činjenice da je doprineo usponu muzike koja je smatrana „alternativom“ do statusa kulturne matice.
„Šta je alternativa? Šta je kontrakultura? Šta je kul? Ko zna? Koga je briga?”
- Kurt Kobejn, o alternativnoj muzici.
Kejt Mos.
Kejt Mos je, van svake sumnje, jedna od najčuvenijih supermodela iz devedesetih. Kad je Mosova počela da se bavi manekenstvom sa samo 14 godina, bila je sasvim drugačiji supermodel u poređenju sa visokim, zaobljenim ženama koje su vladale stranicama časopisa. Niskog stasa i sa veoma malo šminke, ona je predstavljala početak novog doba alternativnih manekenki koje slave prirodnu lepotu i autentični ulični stil. Pošto je potpisala 1993. ugovor sa američkim kreatorom Kalvinom Klajnom, postala je jedna od najtraženijih i najplaćenijih manekenki koje su ikada koračale modnom pistom.
„Neka vrsta pobune je i to da budeš to što jesi.“
- Kejt Mos, o prirodnoj lepoti.
Naomi Kembel.
Sa mačjim pogledom i vatrenim karakterom, Naomi Kembel je postala obožavana kultna figura tokom devedesetih – često su je smatrali prvim crnačkim supermodelom. Predvodnica manekenki drugih rasa, Kembelova je dosledno rušila barijere tog posla, i čak je postala prva crna manekenka koja je krasila naslovnicu časopisa Voug. Otkad je stupila na manekensku scenu sa 16 godina, imala je izuzetno uspešnu karijeru, a našla je vremena i za različite vrste aktivizma, od dobrotvornog rada u Južnoj Africi, do prikupljanja sredstava za žrtve prirodnih katastrofa u Severnoj Americi.
„U muzici i pozorištu viđate sve moguće rase, pa zašto ih onda ne biste viđali i u modi?“
- Naomi Kembel, o rasnoj zastupljenosti u modi.
Spice Girls.
Spice Girls su bile fenomen britanskog popa koji je oborio sver s nogu sredinom devedesetih. Koristeći dens pop kao bazu, ubrizgale su u svoju muziku žestok nezavisan feministički stav koji je spojio elemente Madone, alternativnog roka i britanskog rejv zvuka. Njihove zarazne pesme i potpuno devojački imidž privlačili su mlade slušaoce, dok su živopisne ličnosti i britanska duhovitost uspeli da privuku i starije obožavaoce – tako su Spice Girls povezale različite generacije i postale priča o međunarodnom uspehu.
„Ako želiš moju ljubav, moraš da se družiš s mojim prijateljima.“
- Spice Girls, sa hit singla „Wannabe“.
ZVUCI DEVEDESETIH.
MODA POD REFLEKTOROM.
CRNA HALJINICA.
Iako ju je prvobitno kreirala Koko Šanel 1926, Crna Haljinica se vratila tokom devedesetih, zahvaljujući povratku u modu odeće uz liniju tela i prigušenih kolornih shema. Zasnova na jednostavnom kroju, Crna Haljinica je bila svečani deo odeće koji su birali fotomodeli i slavne ličnosti podjednako. Postala je posebno popularna 1994, kada je princeza Dajana fotografisana u posebno pripijenoj verziji takve haljine, dan pošto je njen muž, princ Čarls, priznao da je neveran Dajani na državnoj televiziji.
ISPRANE FARMERKE.
Proces ispiranja farmerki izbeljivačem ukorenjen je u kalifornijskoj serferskoj kulturi šezdesetih godina dvadesetog veka, kada su serferi hlorom izbeljivali svoje farmerke umesto da čekaju da im izblede na suncu. Ta praksa je kasnije eksplodirala na pank rok sceni osamdesetih; ali tek su početkom devedesetih isprane farmerke postale nezaobilazne u modnoj matici. Od hevi metal bendova do likova u najuspešnijim filmovima, kao da su svi imali isprane farmerke, tako da su one postale jedan od najuuticajnih trendova decenije.
CEVASTI TOPIĆI.
Ovaj komad odeće bez ramena i rukava devojke su prvobitno nosile kao neformalnu odeću za plažu u pedesetim godinama dvadesetog veka. I mada se on vratio nakratko u modu tokom sedamdesetih, tek su u devedesetim top koji otkriva stomak i nisko krojene vrećaste pantalone postali kombinacija odeće „modernih devojaka“, od grupa Spice Girls i TLC, do Britni Spirs i Kejt Mos.
KOFA-ŠEŠIR.
Prvobitno deo odeće hip-hop zvezda iz osamdesetih kao što su Run DMC, kofa-šešir postao je najpopularniji aksesoar u devedesetim godinama dvadesetog veka, raširivši se van supkultura da bi postao obeležje kul omladine širom sveta. Nosili su ga LL Cool J i Britni Spirs, i čini se da je svaka slavna ličnost u nekom trenutku bila viđena sa Kangol kofom“ na glavi tokom ove decenije.
VOJNIČKE PANTALONE.
Sa nekoliko velikih džepova našivenih spolja, komotnim krojem i printom u kamuflažnom stilu, vojničke pantalone bile su prvobitno namenski deo odeće koji su koristili vojnici u drugoj polovini 20. veka. Međutim, tokom devedesetih one su postale ironičan i hiper-muževni trend kakav su popularizovali muzičari poput Destiny’s Child, Bijonse i Gven Stefani.