DOBRO DOŠLI U DEVEDESETE GODINE DVADESETOG VEKA.

Devedesete godine dvadesetog veka često se pamte kao vreme svetskog mira i prosperiteta. Pad Sovjetskog Saveza obeležio je kraj Hladnog rata, i široki privredni rast doprinosio je da se uvednu nove forme komunikacije, tehnologije i zabave. Računari su bili sve brži i jeftiniji, a najnoviji izum po imenu „internet“ nezaustavljivo je osvajao svet. Društvo je grabilo napred neverovatnom brzinom. Međutim, Mini se pripremao da pošalje u penziju svoj klasični dizajn, u pripremama za početak čitavog novog doba.

MINI U DEVEDESETIM.

IKONE SVOG VREMENA.

Kurt Kobejn.

Plava kosa do ramena. Komotna košulja i pocepane farmerke. Mladalačko lice i umoran poglerd. Kurt Kobejn je jedna od najčuvenijih figura devedesetih, i svakako najvažniji muzičar grandž rok scene koja se pojavila u toj deceniji. Njegova grupa Nirvana – sa bučnim zvukom i stihovima punim teskobe – savršeno je uhvatila osećanje kulture mladih u to vreme i nadahnuće bezbrojh mladih da uzmu gitaru u ruke i osnuju sopstveni bend. I dok je njegovo vreme pod reflektorima bilo kratkog veka, Kobejnovo nasleđe i dalje se oseća danas, makar i zbog puke činjenice da je doprineo usponu muzike koja je smatrana „alternativom“ do statusa kulturne matice. 


„Šta je alternativa? Šta je kontrakultura? Šta je kul? Ko zna? Koga je briga?”

- Kurt Kobejn, o alternativnoj muzici.


Kurt Kobejn
Kejt Mos

Kejt Mos.

Kejt Mos je, van svake sumnje, jedna od najčuvenijih supermodela iz devedesetih. Kad je Mosova počela da se bavi manekenstvom sa samo 14 godina, bila je sasvim drugačiji supermodel u poređenju sa visokim, zaobljenim ženama koje su vladale stranicama časopisa. Niskog stasa i sa veoma malo šminke, ona je predstavljala početak novog doba alternativnih manekenki koje slave prirodnu lepotu i autentični ulični stil. Pošto je potpisala 1993. ugovor sa američkim kreatorom Kalvinom Klajnom, postala je jedna od najtraženijih i najplaćenijih manekenki koje su ikada koračale modnom pistom.


„Neka vrsta pobune je i to da budeš to što jesi.“

- Kejt Mos, o prirodnoj lepoti.

Naomi Kembel.

Sa mačjim pogledom i vatrenim karakterom, Naomi Kembel je postala obožavana kultna figura tokom devedesetih – često su je smatrali prvim crnačkim supermodelom. Predvodnica manekenki drugih rasa, Kembelova je dosledno rušila barijere tog posla, i čak je postala prva crna manekenka koja je krasila naslovnicu časopisa Voug. Otkad je stupila na manekensku scenu sa 16 godina, imala je izuzetno uspešnu karijeru, a našla je vremena i za različite vrste aktivizma, od dobrotvornog rada u Južnoj Africi, do prikupljanja sredstava za žrtve prirodnih katastrofa u Severnoj Americi.


„U muzici i pozorištu viđate sve moguće rase, pa zašto ih onda ne biste viđali i u modi?“

- Naomi Kembel, o rasnoj zastupljenosti u modi.


Naomi Kembel.
Spice Girls

Spice Girls.

Spice Girls su bile fenomen britanskog popa koji je oborio sver s nogu sredinom devedesetih. Koristeći dens pop kao bazu, ubrizgale su u svoju muziku žestok nezavisan feministički stav koji je spojio elemente Madone, alternativnog roka i britanskog rejv zvuka. Njihove zarazne pesme i potpuno devojački imidž privlačili su mlade slušaoce, dok su živopisne ličnosti i britanska duhovitost uspeli da privuku i starije obožavaoce – tako su Spice Girls povezale različite generacije i postale priča o međunarodnom uspehu.


„Ako želiš moju ljubav, moraš da se družiš s mojim prijateljima.“

- Spice Girls, sa hit singla „Wannabe“.

ZVUCI DEVEDESETIH.

Počevši od teskobnih zvukova pesme „Smells Like Teen Spirit“ i završivši se zaraznim klavirskim delom pesme „Baby One More Time“, devedesete su bile doba kada su pop i anti-pop živeli u savršenom skladu. Dok je muzička matica imala i dalje dosta svojih pop ikona poput Madone i Bekstrit Bojsa, preplavile su je nove forme „alternativne muzike“ koje su se sastojale od svega i svačega, od hevi roka punog distorzije do veoma energične elektronike. Istovremeno, žanrovi koji je tek trebalo da se pojave iz andergraunda (kao što su rep i tehno), sada su dobijali svoje vreme pod reflektorom i privlačili nove slušaoce širom sveta. Od Nirvane do Britni, ovde su zvuci koji su definisali generaciju.
mix tape

MODA POD REFLEKTOROM.

DECENIJA U DIZAJNU I TEHNOLOGIJI.

NOKIA 1011.

Tehnološki proizvod koji je pokrenuo našu ljubavnu priču sa mobilnim telefonom,Nokia 1011 lansirana je 10. novembra 1992. (otud naziv 1011) i bila je prvi svetski GSM telefon u masovnoj proizvodnji. Njena baterija omogućavala je 90 minuta razgovora, a mogla je da sačuva do 99 telefonskih brojeva. Nije imala ekran u boji, kameru niti Bluetooth, ali jeste svetu predstavila potpuno nov način komunikacije: tekstualne poruke.
NOKIA 1011.

SONI PLEJSTEJŠN.

Pušten u prodaju u Japanu decembra 1994. i širom sveta godinu dana kasnije, Soni plejstejšn je započeo kao zajednički projekt Sonija i Nintenda. Međutim, kada je Nintendo raskinuo partnerstvo, Soni je nastavio sa projektom Plejstejšn dok je Nintendo pustio u prodaju suparničku konzolu za igre Nintendo 64. Originalni Plejstejšn bio je prva konzola koja se prodala u preko 100 miliona komada, dok je njegov naslednik, Plejstejšn 2, najprodavanija konzola za igre svih vremena.
SONI PLEJSTEJŠN.

NINTENDO 64.

Nintendo je vladao tržištem konzola za igru krajem osamdesetih godina dvadesetog veka svojim izuzetno popularnim sistemom Nintendo Entertainment. Međutim, da bi konkurisao starom rivalu Segi i upravo objavljenom Soni plejstejšnu, Nintendo je morao da lansira konzolu nove generacije, koju je pronašao u Nintendu 64. Pušten u prodaju 1996, Nintendo 64 je pridobio naklonost kritike i u časopisu Tajm nazvan je Mašinom godine.
NINTENDO

NAMEŠTAJ NA NADUVAVANJE.

Šaren i platično-fantastičan, nameštaj na naduvavanje bio je nezaobilazan u bezbroj dečjih soba tokom devedesetih. Međutim, proizvodi za domaćinstvo na naduvavanje potekli su iz šezdesetih godina dvadesetog veka, kada su četiri dizajnera iz italijanskog Anti-dizajn pokreta stvorili Blou, prvu stolicu na naduvavanje za masovno tržište. Obrativši se estetici svemirskog doba šezdesetih, stolica na naduvavanje prodavana je kao predmet savršen za privremene stanovnike gradova sa malo životnog prostora. Posle ubrzanog premotavanja do devedesetih, nameštaj na naduvavanje se vratio na velika vrata, ali je i dalje imao jedan veliki nedostatak. Usled brzog izduvavanja, nameštaj na naduvavanje je možda bio moderan, ali praktičan svakako ne.
NAMEŠTAJ NA NADUVAVANJE.

iMAC G3.

Svojim smelim dizajnom, jedinstvenim oblikom i različitim kolornim opcijama, Eplov iMac G3 drastično je odudarao od svih ličnih računara koji su došli pre njega, i brzo je sebi zacementirao mesto u popularnojh kulturi. Pušten u prodaju 1998, ovaj kompjuter je postigao ogroman uspeh i doprineo revitalizaciji Epla kao kompanije,koji je tada bio u finansijskim nevoljama. Model iMac G3 doneo je nekoliko revolucionarnih tehnoloških promena; bio je to prvi računar koji je isključivo nudio USB portove kao standard, bez drajva za flopi disk, ubrzavši tako propast zlehude tehnologije.
imac

ČUVENI MOMENTI IZ SVETA ZABAVE

IMATE MINI PRIČU IZ DEVEDESETIH?
ŽELIMO DA JE ČUJEMO!

Imate sjajnu MINI uspomenu, priču ili fotografiju vašeg MINIja iz osamdesetih? Želimo to da vidimo! Podelite sa nama kako bismo mogli da objavimo.