Naša alatka za upravljanje vašim odobrenjima za korišćenje kolačića je trenutno isključena. Iz tog razloga su određene funkcionalnosti koje zahtevaju vašu saglasnost za korišćenje kolačića potencijalno nedostupne.
Osamdesete su obeležile početak izuzetne globalne transformacije. Pošto je hladni rat jenjavao i komunizam je bio u opadanju širom sveta, kapitalizam je procvetao u razvijenim zemljama. Kao takav, zapadni svet je doživeo rast konzumerizma gde su lični tehnološki proizvodi (kao tek lansirani personalni kompjuter) postali dostupniji prosečnom potrošaču. A sa osvitom stanice MTV i muzičkih spotova na početku decenije, zapadna pop kultura bila je spremna da osvoji svet.
MINI OSAMDESETIH.
Mini Mayfair (1982).
Jedan od prvih Mini modela koji je imao naslone za glavu i zatamnjeno staklo. Sa motorom od 998-cc i 40 KS, mogao je da ubrza od 0-100 km/h za 19,6 sekundi.
Mini Mark V (1984).
Prvi Mini Mark V bio je prvobitno MINI 25 – Mini za 25. rođendan – predstavljen u junu 1984. Na osnovu ranije uvedenog modela Mini Mayfair, imao je karoseriju salonskog tipa i motor od 998-cc, ali je takođe imao točkove od 12”i disk kočnice od 8,4” kako bi izdržao pritiske konkurencije.
Mini Designer Edition Mary Quant (1988).
Ograničena edicija koju je za Mini kreirala legendarna obožavateljka MINI-a i kreatorka Meri Kvant. Automobil je imao upadljive presvlake sa crno-belim prugama – omaž “mini suknji” koju je Kvant kreirala, a Mini je inspirisao.
Rover Mini Cooper (1989).
U rukama Rover Grupe, Mini je bio modifikovan tako da koristi bezolovni benzin da bi se uskladio sa novim propisima. Automobil je bio veoma uspešan u Japanu,gde je Mini privlačio kultno sledbeništvo još od sredine sedamdesetih.
IKONE VREMENA.
Madona
Madonin ogroman uticaj na pop kulturu ne može se poreći. Nazvana "Kraljicom popa", ona je bila jedna od prvih umetnica koje su projektovale sliku kontrole, motivisanosti i žestoke nezavisnosti mnogo pre Britni i Bijonse. U osamdesetim, ona je iznela žensku seksualnost u prvi plan, sa sugestivnim muzičkim spotovima i riskantnim nastupima kao što je bio onaj sa pesmom "Like a Virgin" na dodeli MTV Muzičkih nagrada. Danas, njen neumoljivi stav je izvor inspiracije za bezbroj žena i članova LGBTQ zajednice, dok njen buntovni pristup muzici i kreativnosti još može da se oseti kod umetnica kao što su Tejlor Svift, Majli Sajrus i Kardi Bi.
“JA SAM ZATO ŠTO SVI JESMO. SVI MI KRVARIMO ISTU BOJU. SVI MI ŽELIMO DA VOLIMO I BUDEMO VOLJENI.”
- Madona, o različitosti.
Princ
Princ nije samo promenio svet muzike; on je promenio način na koji je svet gledao na teme poput seksualnosti, rase, lepote i muževnosti. U neprestanom razvoju, sa androginim izgledom, on je pomogao da se razore stereotipi i milioni ljudi podstaknu da iskažu svoju sopstvenu individualnost. Umetnik koji se nije mogao svrstati u kategorije, spajao je fank, pop, bluz, elektro i rokenrol uz osobeni falseto glas kako bi stvorio brend koji je bio jedinstveni ‘Princ’. Sve u vezi sa njim nadilazilo je norme i merila tog vremena i upravo iz tog razloga njegov uticaj se oseća i danas.
“DA LI SAM CRN ILI BEO? DA LI SAM STREJT ILI GEJ?”
- Princ, o identitetu.
Princeza Dajana
Dok je princeza Dijana pomagala u modernizaciji imidža britanske monarhije, postala je i kulturološki fenomen sama po sebi. Njena lepota, harizmatični karakter, i blaga priroda učinili su je jednom od najpopularnijih figura osamdesetih godina dvadesetog veka, privlačeći masu odanih poklonika u Velikoj Britaniji i izvan nje. Poznata širom sveta kao "Narodna Princeza" , koristila je svoj status kako bi promovisala svest i prikupljala novac za veliki broj važnih ciljeva, od beskućništva i nagaznih mina do krize sa HIV/AIDS-om koja je mučila svet za vreme osamdesetih. Tvrdi se da je njena predanost humanitarizmu doprinela nadahnuću za bezbroj savremenih slavnih ličnosti da filantropija postane suštinski deo njihovih života i ličnih brendova.
“GDE GOD VIDIM PATNJU, TAMO ŽELIM DA BUDEM I ČINIM ONO ŠTO MOGU”
- Princeza Dajana, o saosećanju.
ZVUCI OSAMDESETIH.
Zahaljujući nastanku MTV-a i popularizaciji muzičkog spota, “pop zvezde” su u osamdesetim postale popularnije nego ikada pre, sa simbolima iao što su Madona, Vitni Hjuston, Majkl Džekson i Sindi Loper koji su dominirali etrom. I uprkos popularnosti popa, novi muzički žanrovi nikli su iz andergraunda (možda kao direktna antiteza popu), od hip hopa i repa, do metala i nju vejva. Evo zvukova koji su definisali generaciju.
MODA OSAMDESETIH.
VISOKO STRUKIRANE FARMERKE.
Krajem sedamdesetih i početkom osamdesetih, došlo je do pada popularnosti disko i hipi mode niskog struka, i pripadnici Generacije X sve su se više odlučivali za farmerke visokog struka. Te isprane farmerke pravih nogavica bile su znak buntovnijeg, rokenrol životnog stila, i bile su trend koji su pokrenule modne ikone poput Madone.
NARAMENICE.
Nemoguće je pomisliti na modu osamdesetih i ne videti pred očima naramenice. Kako su se žene sve više probijale u gornje slojeve korporativnog sveta, blejzeri i poslovna odela sa naramenicama davala su im muževnu siluetu koja im je bila potrebna kako bi se uklopile i pokazale svoju snagu u okruženju kojim su dominirali muškarci. Taj izgled je bio ključni deo poslovnog oblačenja i priklonile su mu se žene u rasponu od premijerke UK Margaret Tačer do Madone i Grejs Džons.
MINIVAL.
Kao i većina drugih aspekata mode osamdesetih, frizure su morale da budu ogromne. Oni koji su imali prirodno ukovrdžanu kosu dizali su je pomoću laka do neslućenih visina, dok su oni sa ravnom kosom davali sve od sebe da bi je ukovrdžali, što je sve dovelo do jedne stvari – minivala .Tehnologija minivala je ujedno poboljašana tokom sedamdesetih i taj proces više nije toliko oštećivao kosu, što je dovelo do eksplozije njene popularnosti tokom osamdesetih.
DŽORDANKE.
Osamdesete su bile prvi period kad su sportske patike postale predmet visoke mode – primer za to je popularnost patika Air Jordan - "džordanki", koje je Najki lansirao 1984. Džordanke su bile prvobitno kreirane isključivo za košarkašku zvezdu iz Dvorane slavnih Majkla Džordana i potom su bile prepuštene potrošačima. NBA je zabranila prve verzije patika, sa tvrdnjom da su previše šljašteće i da skreću pažnju, a Najki je to iskoristio u svojim reklamama, ukazavši da vam te patike daju prednost nad konkurentima.
DECENIJA DIZAJNA I TEHNOLOGIJE.
PERSONALNI KOMPJUTER.
SONY WALKMAN.
Gotovo podjednako modni detalj koliko i tehnološka inovacija, Soni vokmen je u osamdesetima - zajedno sa pratećim slušalicama - stupio na scenu. Ljudi su prvi put mogli da idu ulicom i slušaju muziku koju odaberu, umesto da čekaju da im se omiljena pesma emituje na radiju. Ogromna popularnost vokmena imala je prateći efekt koji je doveo do toga da kasete prvi put imaju veću prodaju od ploča 1983. godine.